Poznaj naszą firmę Poradnik pogrzebowy Zorganizuj pogrzeb Skontaktuj się z nami

Firma Pogrzebowa w Lublinie

Sprawdź jak możemy Ci pomóc

Jakie formalności spoczywają na rodzinie po śmierci krewnego?

Śmierć bliskiej osoby to doświadczenie, które niesie ze sobą duży ciężar emocjonalny. W tak trudnym momencie trudno skupić się na obowiązkach urzędowych, a jednak to właśnie od sprawnego dopełnienia formalności pogrzebowych zależy możliwość godnego pożegnania. Formalności po śmierci bliskiej osoby obejmują zarówno uzyskanie niezbędnych dokumentów do organizacji pogrzebu, jak i późniejsze działania związane z pochówkiem, sprawami spadkowymi czy rozliczeniami z urzędem skarbowym.

Podstawowe dokumenty po stracie bliskiego

Pierwszym dokumentem wystawianym po śmierci jest karta zgonu. Wystawia ją lekarz – może to być lekarz rodzinny, lekarz z pogotowia lub personel szpitala, w zależności od okoliczności śmierci. Karta zgonu jest niezbędna do przewiezienia ciała do chłodni lub prosektorium oraz do dalszych procedur. Z kartą zgonu i dowodem osobistym osoby zmarłej należy udać się do Urzędu Stanu Cywilnego właściwego dla miejsca śmierci, aby otrzymać akt zgonu. To kluczowy dokument do organizacji pogrzebu oraz dalszych formalności po śmierci bliskiej osoby – w tym zamykania umów, kont bankowych czy wszczęcia postępowania spadkowego. Warto poprosić o kilka odpisów skróconych aktu zgonu, ponieważ będą potrzebne w wielu instytucjach. Jeśli rodzina nie może zrobić tego osobiście, formalności związane z uzyskaniem aktu zgonu może przejąć na siebie firma pogrzebowa.

Formalności związane z przewozem ciała zmarłego

Karta zgonu jest niezbędna, aby firma pogrzebowa mogła odebrać ciało osoby zmarłej i przewieźć je do chłodni lub prosektorium. Transport ciała może być realizowany wyłącznie przez firmę pogrzebową posiadającą odpowiednie uprawnienia i pojazd. Jeśli przewóz ma odbyć się na odległość przekraczającą 60 kilometrów, wymagane jest zezwolenie inspektora sanitarnego.
W przypadku śmierci za granicą procedura jest bardziej skomplikowana – potrzebna będzie zgoda polskiego konsula, przetłumaczony akt zgonu oraz dokumenty wymagane przez przepisy danego kraju. W takich sytuacjach wiele rodzin decyduje się powierzyć transport i formalności firmie pogrzebowej, co pozwala uniknąć dodatkowego stresu. Firma pogrzebowa STYKS posiada niezbędne kompetencje, aby przejąć wszystkie te obowiązki od rodziny począwszy od transportu ciała na terenie Polski, przez uzyskanie aktu zgonu aż po organizację sprowadzenia ciała lub prochów osoby zmarłej za granicą. Naszą misją jest wspieranie rodziny w tym trudnym czasie po stracie.

Inne formalności do organizacji pogrzebu

Po uzyskaniu aktu zgonu należy ustalić miejsce i formę pochówku – pogrzeb może mieć charakter tradycyjny z trumną lub może być poprzedzony kremacją. Uroczystość pogrzebowa może mieć charakter religijny bądź świecki. W przypadku kremacji, jeśli zmarły nie pozostawił stosownego oświadczenia, decyzję podejmują najbliżsi. Do organizacji uroczystości potrzebna jest także dokumentacja pogrzebowa, obejmująca m.in. zgodę na pochowanie na danym cmentarzu, potwierdzenia opłat. 

Wiele rodzin korzysta z pomocy firmy pogrzebowej STYKS – w imieniu rodziny zajmujemy się wszystkimi formalnościami pogrzebowymi.

Jak otrzymać zasiłek na pogrzeb i resztę świadczeń?

Podstawowym wsparciem dla osób organizujących pogrzeb jest zasiłek pogrzebowy. Obecnie jest on wypłacany w wysokości 4 000 zł (od 2026 roku: 7 000 zł, co roku waloryzowany o wysokość inflacji). Zasiłek przysługuje: członkowi rodziny, pracodawcy, domowi pomocy społecznej, gminie, powiatowi, osobie prawnej kościoła lub związku wyznaniowego, a także osobie obcej, jeżeli pokryły koszty pogrzebu i posiadają dokumenty, które to potwierdzają (np. fakturę). Aby otrzymać, zasiłek pogrzebowy trzeba złożyć wniosek do ZUS lub KRUS wraz z aktem zgonu i rachunkami dokumentującymi wydatki. Szczegółowe informacje dostępne są na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Rodzina może ubiegać się również o rentę rodzinną, rentę wdowią, odprawę pośmiertną, czy inne formy wsparcia wynikające z ubezpieczeń posiadanych przez osobę zmarłą. 

Śmierć członka rodziny uprawnia również do otrzymania płatnego urlopu okolicznościowego. W przypadku współmałżonka, dziecka lub rodziców są to dwa dni, a w przypadku rodzeństwa, dziadków lub osób pozostających pod opieką jeden dzień.

Od 1 stycznia 2026 roku będzie można uzyskać zasiłek celowy. Będzie on przyznawany niezależnie od dochodu. Przysługiwać będzie osobie, która pokryła koszty pogrzebu, w dwóch sytuacjach: jeśli po zmarłym nie przysługuje zasiłek pogrzebowy, a także jeśli osoba, która pokryła koszty pogrzebu jest uprawniona do zasiłku pogrzebowego i poniosła w związku z pogrzebem nadzwyczajne, trudne do przewidzenia, niemożliwe do pokrycia z kwoty zasiłku pogrzebowego, koszty (m.in. transport ciała lub prochów osoby zmarłej z zagranicy).

Jak postępować z umowami i rachunkami po śmierci bliskiej osoby?

Po pogrzebie należy powiadomić banki, ubezpieczycieli, dostawców mediów, operatorów telefonii i internetu o śmierci bliskiego. Wymagane będą odpisy aktu zgonu. Banki zablokują konta i karty zmarłego – dostęp do środków będzie możliwy dopiero po zakończeniu postępowania spadkowego.

Warto pamiętać, że kredyty, pożyczki czy zobowiązania nie wygasają – przechodzą na spadkobierców. Należy także zadbać o tzw. cyfrowe dziedzictwo, czyli konta w mediach społecznościowych, które można zamknąć lub przekształcić w profile pamiątkowe.

Obowiązki wobec Urzędu Skarbowego po śmierci bliskiej osoby obejmują zgłoszenie nabycia spadku w ciągu 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia sądu lub sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia. Nawet osoby zwolnione z podatku muszą dopełnić tego obowiązku.

Jak zająć się sprawami spadkowymi i kiedy?

Sprawy spadkowe można rozpocząć dopiero po uzyskaniu aktu zgonu. Zwyczajowo robi się to kilka tygodni po pogrzebie. Jeśli wszyscy spadkobiercy są zgodni, można udać się do notariusza w celu sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia – to szybsza droga niż postępowanie sądowe. W przypadku braku testamentu lub sporów konieczne będzie rozstrzygnięcie przez sąd.
Warto pamiętać o tym, że spadek obejmuje zarówno majątek, jak i zobowiązania osoby zmarłej, dlatego przed jego przyjęciem warto rozważyć opcję przyjęcia z dobrodziejstwem inwentarza lub odrzucenia spadku. Dopiero po zakończeniu formalności spadkowych można swobodnie dysponować odziedziczonym majątkiem.

 

Dopełnienie formalności pogrzebowych wymaga od rodziny zaangażowania i skrupulatności, ale dzięki pomocy doświadczonego zakładu pogrzebowego można przejść przez ten proces z łatwością. Profesjonalne wsparcie w przygotowaniu dokumentów do organizacji pogrzebu, uzyskaniu świadczeń i załatwieniu spraw urzędowych pozwala skupić się na tym, co najważniejsze – pożegnaniu bliskiej osoby w spokoju i godności. Świadomość, że wszystkie formalności po śmierci bliskiej osoby zostały wypełnione prawidłowo, daje rodzinie poczucie bezpieczeństwa w tym wyjątkowo trudnym czasie

 

Katarzyna Supa

Niezależny ekspert branży pogrzebowej, autorka bloga Celebruj Wspomnienia, redaktor naczelna magazynu „THANOS”, oficjalnego magazynu wydawanego przez Światową Federację Organizacji i Przedsiębiorców Pogrzebowych FIAT-IFTA. Napisała blisko setkę artykułów i przeprowadziła dziesiątki rozmów na tematy związane z trendami, marketingiem i sprzedażą usług pogrzebowych. Katarzyna nieustannie śledzi nowości w branży, odkrywając innowacje, które zmieniają sposób, w jaki postrzegane są usługi funeralne. Jej niestandardowe podejście do tematyki, łączące wnikliwość, odwagę i szacunek, przyciąga uwagę zarówno profesjonalistów, jak i osób spoza branży. Współpracuje z liderami rynku, w tym z Grupą KLEPSYDRA SA.

Przeczytaj również

Jakie są procedury ustalania terminu i miejsca pogrzebu w przypadku pogrzebu świeckiego i religijnego?

Organizacja pogrzebu

Jakie są procedury ustalania terminu i miejsca pogrzebu w przypadku pogrzebu świeckiego i religijnego?

Śmierć bliskiej osoby to zawsze trudny moment, a jednym z pierwszych i najważniejszych kroków jest ustalenie terminu i miejsca pogrzebu. Zarówno w przypadku ceremonii religijnej, jak i świeckiej, obowiązują konkretne procedury, które mają na celu zapewnienie godnego i przebiegającego bez zakłóceń ostatniego pożegnania. Choć podstawowe elementy organizacji są podobne, pewne różnice pojawiają się w szczegółach formalnych oraz zwyczajowych.

Jak prawidłowo dbać o grób bliskich?

Inne

Jak prawidłowo dbać o grób bliskich?

Dbanie o miejsce spoczynku bliskich jest wyrazem pamięci, szacunku i troski. Regularna opieka nad grobem wiąże się nie tylko z kwestią estetyki, ale również z realizacją potrzeby duchowej bliskości z osobą zmarłą. Jak pielęgnować nagrobek o różnych porach roku? Kiedy warto zlecić opiekę nad grobem specjalistom?

Jak przebiega pogrzeb z urną i dlaczego warto go wybrać?

Organizacja pogrzebu

Jak przebiega pogrzeb z urną i dlaczego warto go wybrać?

W Polsce kremacja zyskuje na popularności jako nowoczesna i ekologiczna alternatywa dla tradycyjnego pochówku w trumnie. Coraz więcej osób wybiera ten sposób pożegnania, kierując się wygodą, kosztami i troską o środowisko. W niniejszym przewodniku przedstawiamy, jak krok po kroku wygląda procedura kremacji oraz jakie możliwości oferuje współczesna organizacja pogrzebu z urną.