Jak uzyskać akt zgonu i co trzeba o nim wiedzieć?

Śmierć bliskiej osoby zawsze jest ciężkim i bolesnym przeżyciem a do tego na rodzinę spada obowiązek dopełnienia wszelkich formalności związanych z organizacją pogrzebu. Zwykle niezbędne jest przedstawienie przez nich aktu zgonu. Dokument ten stanowi podstawę do przeprowadzenia ceremonii ostatniego pożegnania. Dowiedz się, jak uzyskać akt zgonu i co trzeba o nim wiedzieć.

Czym jest akt zgonu?

Akt zgonu jest niezbędnym dokumentem do zorganizowania ceremonii pogrzebowej. Warto więc wiedzieć, że jest to oficjalny dokument urzędowy. To właśnie on potwierdza śmierć danej osoby. Co więcej, oryginał aktu zgonu staje się częścią księgi stanu cywilnego, dlatego rodzina zmarłego lub osoba upoważniona do załatwienia w ich imieniu wszelkich formalności dostaje "do ręki" jedynie jego skrócony odpis. I to właśnie odpis aktu zgonu jest niezbędny do tego, by załatwić wszelkie formalności związane z pochowaniem i pożegnaniem zmarłej osoby. Sporządzany jest on przez urzędnika, na podstawie karty zgonu.

Czym jest karta zgonu i jak ją odebrać?

Karta zgonu również jest dokumentem oficjalnym. Jest ona wystawiana przez lekarza, który stwierdził kliniczną śmierć pacjenta. Karta ta stanowi podstawę do tego, jak uzyskać akt zgonu. Można ją odebrać na trzy sposoby, w zależności od okoliczności śmierci:

  • Zgon w domu — w takim przypadku kartę zgonu wystawi lekarz, który został wezwany na miejsce.
  • Zgon w szpitalu — wówczas karta wystawiana jest w szpitalu, w którym pacjent zmarł.
  • Zgon w tragicznych okolicznościach — kartę zgonu wystawia zakład medycyny sądowej.

Akt zgonu — kto może odebrać?

Jak uzyskać akt zgonu? Może to zrobić tylko i wyłącznie osoba, która jest upoważniona do zorganizowania pochówku. Wobec tego akt zgonu może odebrać:

  • mąż lub żona,
  • dzieci rodzone, dzieci małżonka czy też dzieci przysposobione,
  • wnuki,
  • rodzeństwo,
  • rodzice — w tym także macocha lub ojczym.

Warto pamiętać, że podczas odbierania aktu zgonu, osoba upoważniona powinna okazać dokument tożsamości, a także posiadać dowód osobisty lub inny dokument, potwierdzający tożsamość zmarłej osoby.

Jak wygląda akt zgonu?

Akt zgonu jest dokumentem informacyjnym. Wobec tego będzie on zawierał następujące informacje:

  • Dane zmarłego — imię lub imiona, a także nazwisko, dane dotyczące miejsca i daty urodzenia oraz informacje na temat stanu cywilnego.
  • Dokładne informacje o dacie i miejscu śmierci. W przypadku, kiedy zgon nastąpił w tragicznych okolicznościach, takich jak np. wypadek lub morderstwo, wówczas wpisuje się miejsce znalezienia zwłok.
  • Informacje odnośnie małżonka zmarłej osoby.
  • Informacje dotyczące rodziców zmarłej osoby.
  • Informacje, które potwierdzają miejsce oraz datę sporządzenia i wydania skróconego odpisu aktu zgonu

Jak załatwić akt zgonu i ile czeka się na jego odebranie?

Kluczem do wystawienia aktu zgonu jest uzyskanie karty zgonu. Po jej odebraniu należy udać się bezpośrednio do urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania. Dokument ten jest wydawany "od ręki", zwykle w przeciągu kilkunastu minut. Interesant musi jednak pamiętać, że otrzymuje on jedynie skrócony odpis aktu zgonu.

Ile egzemplarzy aktu zgonu można otrzymać? Urzędnik wręcza trzy skrócone odpisy. W pełni upoważniają one do załatwienia wszelkich formalności, które związane są z pochówkiem zmarłej osoby.

Kto wydaje akt zgonu?

Jeśli rodzina zmarłego zastanawia się, kto wypisuje akt zgonu, to właściwą do tego osobą jest urzędnik stanu cywilnego. To właśnie do niego należy zgłosić się z kartą zgonu podpisaną przez lekarza lub zakład medycyny sądowej. 

Ile kosztuje akt zgonu?

Wiele osób zastanawia się, ile kosztuje akt zgonu, tymczasem akt zgonu jest dokumentem wydawanym całkowicie bezpłatnie. Co więcej, od 2015 roku interesanci mają możliwość wyboru formy, w jakiej chcą oni akt zgonu uzyskać. Można więc zdecydować się na uzyskanie aktu zgonu w wersji papierowej lub w wersji elektronicznej. Warto pamiętać, że uzyskanie aktu zgonu w wersji elektronicznej może napotkać pewne problemy techniczne już w urzędzie stanu cywilnego. Wówczas urzędnik zobowiązany jest do tego, by opatrzyć dodatkowo akt zgonu informacją o jego zgłoszeniu w urzędzie. Taki dokument będzie swoistym upoważnieniem do załatwienia niezbędnych spraw formalnych z administracją cmentarza.

Warto również pamiętać o tym, że zgłoszenie zgonu w urzędzie stanu cywilnego, a także odebranie aktu zgonu skutkuje:

  • automatycznym wymeldowaniem zmarłej osoby z jej dotychczasowego miejsca zamieszkania
  • całkowitym unieważnieniem dowodu osobistego osoby zmarłej, a także innych jej dokumentów

Kiedy akt zgonu będzie konieczny?

Wspomniane już zostało, że akt zgonu jest podstawą do zorganizowania ceremonii pogrzebowej. Przyda się on także w momencie:

  • rozliczania zasiłku pogrzebowego w ZUS-ie,
  • przeprowadzenia spraw dotyczących spadku,
  • podczas ubiegania się o różnego rodzaju zasiłki czy rodzinne renty.

Warto więc zachować wszystkie 3 egzemplarze aktu zgonu.

Każdy człowiek, nawet najskromniejszy, zostawia ślad po sobie, jego życie zahacza o przeszłość i sięga w przyszłość...

Autor nieznany

Śmierć przychodzi cicho. Niezapowiedziana, nieproszona. Nigdy nie ma na nią odpowiedniej chwili, jest zawsze gościem nie na czas…

Autor nieznany

Kochać – tak łatwo, żegnać – tak trudno.

Aleksander Michaux, Wenecja

Nie zwlekaj

zadzwoń do nas i pozwól nam pomóc sobie w tych trudnych chwilach

81 744 02 03

telefon czynny całodobowo

Informacja o polityce przetwarzania danych osobowych

W celu dostarczania naszych usług wykorzystujemy pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookies, opcjach wypisu oraz Twoich preferencjach kliknij tutaj. Korzystanie z naszego serwisu internetowego traktowane jest jako zgoda na politykę przetwarzania danych osobowych.